Automatyzacja i AI stają się kluczowymi elementami transformacji w wielu sektorach gospodarki.
42% firm deklaruje ich wdrożenie, a 23,5% ma takie plany, wynika z „Barometru Rynku Pracy 2025” Gi Group Holding. Tempo zmian rośnie – warto pamiętać, iż choć Polska nie jest w europejskiej czołówce, to jeszcze dwa lata temu zaledwie 21% firm stosowało rozwiązania z zakresu automatyzacji, a kolejne 8% dopiero je planowało.
Automatyzacja nie jedno ma imię
Jak wynika z „Barometru Rynku Pracy 2025 automatyzacja jest dla firm przede wszystkim narzędziem do zwiększania efektywności – zarówno w obszarze produkcji, jak i operacji biznesowych – aż 47% przedsiębiorstw utożsamia ją właśnie z tymi obszarami. Dla 34% firm automatyzacja to integracja systemów IT, mająca na celu poprawę efektywności pracy, a 32,7% postrzega ją jako sposób na lepsze wykorzystanie danych i narzędzi cyfrowych w podejmowaniu decyzji. Najrzadziej rozumiana jest jako zastępowanie pracy ludzkiej przez technologie w rutynowych zadaniach – tak wskazało 28,6% firm.
– Automatyzacja to już nie tylko stosowanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych wspierających produkcję. Przybiera wiele form – od integracji systemów IT, po analitykę danych wspomagającą podejmowanie decyzji. Różnorodność jej wykorzystania pokazuje, iż nie jest celem samym w sobie, ale narzędziem, które może zwiększać efektywność, obniżać koszty, poprawiać jakość produktów i usług – podkreśla Tomasz Tarabuła, dyr. Regionalny Gi Group.
41,6% firm wykorzystuje automatyzację i AI, a 23,5% planuje je wdrożyć
Z „Barometru Rynku Pracy 2025” wynika, iż w tej chwili 41,6% firm wykorzystuje automatyzację i sztuczną inteligencję, przy czym ponad 12 % uważa, iż robi to skutecznie. To głównie małe i średnie przedsiębiorstwa oraz firmy z branży transportowo-logistycznej, w których wdrożenia mogą być prostsze ze względu na mniejszą skalę działalności, bądź bardziej sprecyzowane potrzeby. Jednocześnie ponad jedna trzecia firm (29,4%) przyznaje, iż korzysta z automatyzacji i AI w pewnych obszarach, dostrzegając potencjał do rozwoju w tym zakresie. Wśród nich dominują duże przedsiębiorstwa oraz podmioty z sektora usługowego, które ze względu na swoją strukturę i liczbę procesów wymagają bardziej złożonych wdrożeń.
Badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, iż 76% firm uważa robotyzację i automatyzację za najważniejsze dla utrzymania przewagi konkurencyjnej w nadchodzących latach.
Kluczowe nie tylko pozyskiwanie specjalistów, ale również podwyższanie i zmiana kwalifikacji obecnych pracowników
– Wdrażanie technologii to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim strategii i odpowiedzialnego przywództwa. Sukces firm wdrażających nowoczesne rozwiązania w dużej mierze zależy od gotowości do inwestowania w rozwój kompetencji zespołów oraz budowania kultury otwartej na zmiany. najważniejsze jest nie tylko pozyskiwanie specjalistów, ale również podwyższanie i zmiana kwalifikacji obecnych pracowników – tak, aby nowe technologie nie tworzyły przepaści, ale pomosty do dalszego rozwoju – dodaje Daniel Piaszczyk, Executive IT Partner w Wyser Executive Search.