Największa prywatna sieć hosteli w Europie, a&o, odnotowała 3,1 mln noclegów i łącznie 1,4 mln gości w pierwszej połowie 2025 r., przy obłożeniu pokoi na poziomie 73% (w porównaniu z 74,8% w pierwszej połowie 2024 r.) i całkowitym przychodem w wysokości 116 mln euro (w porównaniu ze 110 mln w pierwszej połowie 2024 r.).
Mówiąc o pierwszym półroczu, założyciel i dyrektor generalny a&o, Oliver Winter, powiedział:
„Wyraźnie odczuwamy niechęć niektórych gości w kwestii cen pokoi w pierwszej połowie roku, jednak obłożenie pokoi pozostaje stabilne, z niewielkim spadkiem stawek. Ogólnie jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni. Rok 2025 był dla naszej firmy rokiem rozwoju, a nasza ekspansja nabiera tempa i dynamiki. To naprawdę ekscytujący okres dla nas, a kolejne międzynarodowe otwarcia są już w planach” – dodał.
Obecnie a&o ma 43 obiekty w 30 miastach w dziesięciu krajach Europy, a najnowsze z nich to a&o Hostel Firenze Campo di Marte, otwarty w lutym tego roku oraz a&o Hostel Milano Ca Granda we Włoszech.
Najwyższe obłożenie pokoi, wynoszące nieco poniżej 80 procent, odnotowano w miesiącach od kwietnia do czerwca. Najpopularniejszymi obiektami w Niemczech były a&o Berlin Mitte, a&o Hamburg City oraz a&o Berlin Hauptbahnhof, natomiast za granicą największą popularnością cieszyły się a&o Prague Rhea, a&o Vienna Hauptbahnhof oraz a&o Venice Mestre.
Dalsze dane za półrocze w skrócie:
- 3 główne rynki pochodzenia gości: Niemcy, Holandia i Wielka Brytania
- 53,9% gości a&o to goście krajowi (2024: 56,8%)
- 46,1% gości a&o to goście zagraniczni (2024: 43,2%)
- Odsetek gości z Wielkiej Brytanii: 4,6% (2024: 4,1%), USA: 4,3% (2024: 3,4%)
- 250 000 połączeń z centrum obsługi, 180 000 wiadomości AI
- Spodziewany wskaźnik obłożenia w lecie do 90%
Poprzednie rekordy w historii firmy zostały ustanowione w tym samym okresie ubiegłego roku, między innymi dzięki EURO 2024 i koncertom Taylor Swift i Coldplay. „Podróże eventowe stają się coraz ważniejsze, ale musimy być również atrakcyjni w życiu codziennym, z dala od tego typu publicznych widowisk” – powiedział Winter.
„Dlatego oferujemy łóżka już od 12 euro za noc i wprowadziliśmy 20% zniżki dla rodzin w okresie letnim. Obserwujemy również silny wzrost popytu dzięki naszym cenom członkowskim w Klubie a&o – zrzeszającym w tej chwili prawie 300 000 członków. Jesteśmy europejską marką dla podróżujących, którzy zwracają uwagę na cenę i to się nie zmieni” – dodał.
Firma dokonuje szeregu inwestycji w odnawialne źródła energii, systemy planowania popytu w branży gastronomicznej, samoobsługowe zameldowanie i klucze mobilne, co pomaga utrzymać niskie ceny i uniknąć niepotrzebnych podwyżek dla klientów. Rodziny, klasy szkolne i grupy przez cały czas stanowią główną grupę klientów a&o: „Ludzie mają mniej pieniędzy w portfelach, a my zauważamy również zmianę w zachowaniach gości”, wyjaśnia Winter, który założył a&o 25 lat temu. „Wyjazd weekendowy często trwa tylko jedną noc. Zamiast przyjazdu w piątek, wielu gości przyjeżdża teraz w sobotę”, dodał. Ogólnie rzecz biorąc, firma prognozuje sześć milionów noclegów w całym roku.
Tylko w drugiej połowie 2024 roku a&o dodało do portfolio trzy nowe lokalizacje, w tym Brighton, Antwerpię i Brukselę. Hotel a&o Firenze Campo di Marte został otwarty w lutym 2025 roku, a Winter zasugerował, iż kolejne są w drodze: „co najmniej dwa kolejne obiekty otworzą swoje podwoje w 2025 roku, a liczba miejsc noclegowych, które możemy zapewnić w całej Europie, znacznie przekroczy 30 000”.
Mówiąc o swoich celach na nadchodzące lata, po 25. rocznicy a&o w 2025 roku, Winter powiedział: „Chciałbym, aby hotel działał w każdej metropolii turystycznej w Europie, a może choćby poza nią”.