Będą zwolnienia w PKP Cargo. "Porozumienie nie zostało podpisane"

2 dni temu
Zdjęcie: Polsat News


PKP Cargo w 2025 roku zwolni ok. 800 pracowników, głównie maszynistów, ustawiaczy i rewidentów. Rozmowy ze związkami zakończyły się fiaskiem. "Żadne porozumienie nie zostało podpisane" - powiedział Bogdan Jańczak ze Związku Zawodowego Maszynistów.


Zwolnienia grupowe w PKP Cargo. Pracę straci 800 pracowników


Zgodnie z zapowiedziami od 1 września zatrudnienie w całej Polsce straci około 800 pracowników PKP Cargo w tym głównie maszynistów, ustawiaczy i rewidentów.
Przedstawiciele związków zawodowych prowadzili rozmowy z zarządem spółki, jednak jak informuje Radio Poznań ostatecznie nie doszło do porozumienia. "Gdybyśmy zgodzili się na propozycję zarządu, to pracowalibyśmy za połowę stawki, która została wyliczona przez fachowców do zapłacenia. Co za tym idzie - żadne porozumienie nie zostało podpisane" - powiedział Bogdan Jańczak, przewodniczący poznańskiego oddziału Międzyzakładowego Związku Zawodowego Maszynistów, cytowany przez rozgłośnię. "To też nie jest proste, bo specyfika ruchu pasażerskiego jest zupełnie inna niż ruchu towarowego. Życie zmusza doświadczonych pracowników, którzy są w spółce 20, 30 lub choćby 40 lat, do tego, żeby musieli się przenieść na inne warunki" - dodał. Reklama


W swoim komunikacie PKP Cargo informowało, iż o ile związkowcy nie przyjmą rozwiązań alternatywnych dla zwolnień grupowych, konieczne będzie pozbawienie pracy 765 pracowników w 2025 roku oraz 1388 osób w 2026 roku. "Jeżeli związki zawodowe nie zaakceptują rozwiązania alternatywnego do zwolnień grupowych - zgodnie z założeniami w planie restrukturyzacji proces zwolnień będzie musiał się odbyć" - czytamy.


Akcja protestacyjna. Związkowcy żądają większych nakładów na kolej


Poza negocjacjami prowadzona była również akcja protestacyjna w dniach od 28 lipca do 1 sierpnia. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce domagał się większego wsparcia dla kolei towarowej i zahamowania zwolnień w PKP Cargo. Wśród postulatów znalazło się m.in. zwiększenie nakładów na kolej, obniżenie kosztów dostępu do infrastruktury oraz opracowanie spójnej polityki rozwoju transportu szynowego w Polsce.
"To odpowiedź na wieloletnie, systemowe zaniedbania ze strony rządu, których kulminacją jest dziś dramatyczna sytuacja w PKP Cargo S.A. i pogłębiająca się degradacja całego sektora kolejowych przewozów towarowych" - podkreślał związek w komunikacie.
Idź do oryginalnego materiału