Czy AI "zabierze nam pracę"? 74 proc. pracowników dostrzega zagrożenie

7 godzin temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Choć coraz chętniej korzystamy ze sztucznej inteligencji, wielu pracowników wciąż obawia się jej wpływu na rynek pracy. 74 proc. respondentów uważa, iż rozwój AI zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników, a aż 42 proc. deklaruje realny niepokój wobec tego trendu - wynika z badania EY European AI Barometer 2025.


Europejskie firmy oszczędzają dzięki wdrożeniu AI


Ponad połowa europejskich firm (56 proc.), która wdrożyła narzędzia AI, twierdzi, iż opłaciło im się to finansowo - wynika z badania EY European AI Barometer 2025. To wynik wyższy o 11 pp. niż rok wcześniej. Jedynie 16 proc. respondentów stwierdziło, iż AI nie przyniosła dotąd ani oszczędności, ani dodatkowych zysków, a 29 proc. badanych uznało, iż na ocenę efektów pozostało zbyt wcześnie.
"Odpowiednia implementacja narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może utorować drogę do efektywniejszego wykorzystania zasobów firmy i w efekcie opracowania produktów i usług lepiej dostosowanych do potrzeb klientów. Błędy zaś mogą wiązać się z utratą konkurencyjności, a co za tym idzie osłabieniem pozycji rynkowej" - uważa Bartosz Pacuszka, partner EY Polska, lider zespołu AI Technology. Reklama


78 proc. osób korzysta z narzędzi AI. To o 6 proc. więcej niż rok temu


Raport EY pokazuje, iż sztuczna inteligencja zyskuje coraz więcej zwolenników. W ciągu roku odsetek osób korzystających z ogólnodostępnych narzędzi AI wzrósł z 72 do 78 proc. Prawie połowa badanych używa ich w pracy, a jedna trzecia wyłącznie prywatnie.
"Jeszcze w zeszłym roku jako najpoważniejsze wskazywano ograniczenia kosztowe i technologiczne. Teraz na pierwszą pozycję wysunęły się bariery organizacyjne" - zauważa Ewa Nowakowska, partnerka EY Polska, liderka zespołu AI Data Science. "To sugeruje, iż firmy w ramach procesu implementacji AI powinny się przede wszystkim skupić w tym miejscu i mocniej angażować w ten proces poszczególne funkcje i szczeble organizacji"- dodaje.
Rosnąca popularność idzie w parze z większym zadowoleniem - 70 proc. respondentów ocenia tę technologię pozytywnie. Widać jednak różnice między grupami zawodowymi: AI dobrze postrzega 82 proc. menedżerów i 63 proc. pracowników niższego szczebla. Co istotne, 43 proc. ankietowanych uważa, iż dzięki narzędziom AI ich produktywność wzrosła.


Tworzenie tekstów, obsługa chatbotów i tłumaczenia. Do czego pracownicy wykorzystują AI?


Wśród europejskich pracowników AI najczęściej wykorzystywana jest do tworzenia tekstów (61 proc.), a dalej do obsługi asystentów głosowych i chatbotów (39 proc.) oraz tłumaczeń (30 proc.). Rzadziej stosowane są narzędzia do generowania głosu, transkrypcji czy optymalizacji procesów HR i finansowych (ok. 10-11 proc.). Największe doświadczenie w pracy z AI mają osoby z sektorów technologii, mediów i telekomunikacji (91 proc.), produkcji zaawansowanej (90 proc.), energii (90 proc.) oraz finansów (89 proc.), a najmniejsze - z administracji publicznej, zdrowia i handlu detalicznego (ok. 70-71 proc.).


AI a zapotrzebowanie na pracowników


74 proc. ankietowanych uważa, iż AI ograniczy zapotrzebowanie na pracowników, a 58 proc. nie obawia się tego trendu. Lęk częściej odczuwają kobiety (47 proc.) i pracownicy niższego szczebla (45 proc.) niż menedżerowie (39 proc.).
Ponad połowa respondentów (57 proc.) kształci się w zakresie AI, przy czym młodsi robią to znacznie częściej (ok. 70 proc.) niż osoby po 50. roku życia (42 proc.). To wzrost o 20 pp. rok do roku. Jednocześnie 43 proc. nie podejmuje żadnej edukacji, co może być efektem niedostatku szkoleń w firmach - satysfakcjonującą ofertę dostrzega tylko 25 proc. badanych, a wśród pracowników niższego szczebla jedynie 17 proc.
Idź do oryginalnego materiału