Wzrost zainteresowania elastycznymi formami zatrudnienia sprawia, iż coraz większego znaczenia nabierają kwestie etyczne oraz ochrona konsumentów i przedsiębiorców. Branża sprzedaży bezpośredniej działa w oparciu o kodeksy etyczne oraz jasno określone regulacje, które chronią zarówno osoby oferujące produkty, jak i konsumentów.
Kluczowe znaczenie mają tu przepisy dotyczące sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadziła szereg istotnych zmian, w tym możliwość odstąpienia od umowy w terminie aż 30 dni w przypadku umów zawieranych podczas niezamówionej wizyty przedsiębiorcy w domu klienta lub podczas wycieczki. Dodatkowo, przedsiębiorca nie ma prawa przyjąć płatności przed upływem tego terminu, co wzmacnia pozycję konsumenta wobec nieuczciwych praktyk.
Jak podkreśla Monika Kosińska-Pyter, prezeska Federacji Konsumentów: „Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa daje konsumentom szansę skorzystania z bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, który w idealnie działającym przedsiębiorstwie jest też doradcą klienta, ma możliwość rozmowy i przedstawienia oferty w sposób jasny, rzetelny i zrozumiały. Jednocześnie może to być niestety kanał dla nieuczciwych działań — już na wstępie kalkulujących wprowadzenie konsumenta w błąd, wykorzystujących jego niewiedzę, łatwowierność czy zaskoczenie. To jeden z obszarów rynku, na których stosunkowo łatwo postawić linię demarkacyjną między działaniami rzetelnymi a wprowadzającymi w błąd. Zresztą realną szansę na wybór uczciwej oferty ma sam konsument. W większości przypadków idealnie sprawdza się stara metoda: jeżeli coś jest zbyt piękne, by być prawdziwe…”
Regulacje te obejmują również zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas pokazów czy wycieczek oraz rozszerzają ochronę na umowy dotyczące usług zdrowotnych.
Według raportu SW Research „Studenci na rynku pracy 2024”, mediana obecnych zarobków studentów wynosi 3100 zł netto, ale już w perspektywie roku oczekują oni wynagrodzenia na poziomie 7001–8000 zł netto. Co więcej, w ciągu trzech lat chcieliby zarabiać ponad 10 000 zł netto miesięcznie.
Młode pokolenie wchodzi na rynek pracy z jasno sprecyzowanymi oczekiwaniami finansowymi. Elastyczne formy zatrudnienia, takie jak sprzedaż bezpośrednia, pozwalają im szybciej osiągać te cele przy jednoczesnym rozwoju kompetencji. Jednocześnie, dzięki rygorystycznym przepisom oraz standardom etycznym, zapewnia konsumentom bezpieczeństwo i przejrzystość oferty.
Model ten może być skuteczną odpowiedzią na wyzwania młodych ludzi na rynku pracy, oferując nie tylko dochód, ale i edukację w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W obliczu wysokiego bezrobocia wśród młodzieży i rosnącego znaczenia elastycznych form zatrudnienia, sprzedaż bezpośrednia ma szansę odegrać istotną rolę w kształtowaniu przyszłych liderów rynku.
„Sprzedaż bezpośrednia stanowi jeden z najefektywniejszych sposobów wspierania młodych ludzi w ich rozwoju zawodowym. PSSB, jako organizacja, wspiera firmy zrzeszone, które zobowiązują się do przeprowadzania działań zgodnych z obowiązującymi normami prawnymi i etycznymi, co daje poczucie bezpieczeństwa zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Tego rodzaju inicjatywy pozwalają młodym ludziom na rozwój umiejętności nie tylko w zakresie sprzedaży, ale także przedsiębiorczości i zarządzania własnym biznesem.” – podsumowuje Tomasz Muras, prezes Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
Agencja Pełka i Partnerzy