Kompetencje przyszłości wyzwaniem dla firm. Pracodawcy muszą inwestować w rozwój zespołów

4 dni temu

Polskie firmy coraz lepiej rozumieją znaczenie kompetencji przyszłości, ale wciąż napotykają liczne bariery w ich rozwijaniu – wynika z raportu SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”. Wśród największych wyzwań wskazywanych przez menadżerów są niedobór wykwalifikowanych pracowników i niewystarczający transfer wiedzy między pokoleniami.


W badaniu SAP 40 proc. menadżerów wskazało, iż brak odpowiednich umiejętności u kandydatów stanowi istotną przeszkodę w rozwoju firm. Jednocześnie aż 73 proc. ocenia poziom kompetencji obecnych pracowników jako co najmniej dobry. Kompetencje przyszłości, takie jak umiejętność pracy z nowymi technologiami, innowacyjność czy krytyczne myślenie, są dziś najważniejsze dla budowania przewagi konkurencyjnej.

Transfer wiedzy przez cały czas kuleje


Raport zwraca uwagę na problem z przekazywaniem wiedzy między doświadczonymi pracownikami a młodszymi pokoleniami. Tylko co piąta firma aktywnie wspiera proces dzielenia się wiedzą. Równocześnie niemal 40 proc. badanych dostrzega opór przed szkoleniami i zmianą, co utrudnia budowanie kultury ciągłego rozwoju.


„Opór przed uczeniem się nowych umiejętności często wynika z braku zrozumienia, do czego ten wysiłek jest realnie potrzebny. Dlatego tak ważne jest, aby organizacje miały jasno zdefiniowaną strategię transferu wiedzy, która pokazuje pracownikom wartość ich ciągłego rozwoju” – podaje SAP w swoim raporcie.

Technologie wymagają nowych kompetencji


Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i nowych technologii dodatkowo podnosi poprzeczkę. Sukces wdrażania narzędzi AI w firmach nie zależy wyłącznie od technologii, ale od umiejętności pracowników, którzy muszą nauczyć się je efektywnie wykorzystywać. Dlatego firmy powinny inwestować zarówno w reskilling (przebranżowienie), jak i upskilling (podnoszenie kwalifikacji) zespołów.


Według badania SAP połowa polskich przedsiębiorstw już stosuje takie strategie. Wprowadzają także urlopy szkoleniowe oraz dofinansowują studia kierunkowe i podyplomowe, kształcące kompetencje przyszłości.

Różnorodność zespołów kluczem do innowacji


Raport podkreśla także znaczenie budowania różnorodnych zespołów – nie tylko pod względem wieku, ale także kompetencji i doświadczeń. Takie podejście zwiększa szanse na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, co w sektorze technologicznym staje się warunkiem przetrwania.


Zdaniem Katarzyny Rusek, Wiceprezes i Dyrektor HR w SAP Polska, skuteczna strategia rozwoju powinna opierać się na trzech filarach: systemowym zarządzaniu wiedzą, edukacji i tworzeniu kultury organizacyjnej promującej ciągłe uczenie się.


Uważam, iż rozwiązania działające w wymagającej rzeczywistości firm IT, będą skuteczne tylko wtedy, kiedy ich bazą staną się trzy filary. Są to: wprowadzenie systemowych rozwiązań zarządzania wiedzą, edukacji i rozwoju kompetencji; strukturalne podejście do transferu wiedzy; tworzenie kultury organizacyjnej, która promuje ciągłe uczenie się i adaptację, także poprzez obecność i widoczność role models. Tylko dzięki temu będziemy mogli działać skutecznie i w pełni wykorzystać potencjał naszych zespołów. Albo po prostu go dostrzec – mówi Katarzyna Rusek, Wiceprezes i Dyrektor HR w SAP Polska.




Polecamy również:



  • Chaos, wypalenie, brak celów. Stare nawyki w pracy biurowej zabijają efektywność

  • Pracownicy zadowoleni, ale gotowi do zmiany. Raport o rynku pracy w 2025 roku

  • W służbie społeczeństwu. Sztuczna inteligencja w administracji publicznej jest realnym wyzwaniem

  • Neuroróżnorodność w pracy. Jak technologia może wspierać, a kiedy wyklucza?

Idź do oryginalnego materiału