Kultura, która uczy: wnioski z konferencji „Liveable Cities”

2 dni temu

Instytucje kultury to dynamiczne przestrzenie edukacyjne, które:

  • wspierają rozwój intelektualny, emocjonalny i tożsamościowy,
  • angażują całe społeczności,
  • budują otwartość na zmiany i wzmacniają kapitał społeczny,
  • tworzą warunki dla szeroko rozumianego dobrostanu mieszkańców
  • działają na rzecz wspólnot lokalnych, pełniąc kluczową rolę w budowaniu „miast uczących się”.

Wyniki badań na temat współczesnych ról instytucji kultury, z naciskiem na ich funkcję jako przestrzeni edukacyjnej spotkały się z dużym uznaniem uczestników konferencji: ekspertów i badaczy z różnych krajów. To potwierdzenie, iż wyniki badań prowadzonych w polskich miastach mają znaczenie także w międzynarodowym dyskursie na temat wspierania uczenia się przez całe życie.

W dniach 16–18 lipca nasza ekspertka, dr Małgorzata Osowska, uczestniczyła w międzynarodowej konferencji „Livable Cities” w Barcelonie. Zaprezentowała wyniki badania „Potencjał instytucji kultury dla wspierania uczenia się przez całe życie” realizowanych wspólnie z dr Heleną Jędrzejczak. w tej chwili realizowane są pracę nad przygotowaniem monografii naukowej zbierającej uzyskane wnioski.


dr Małgorzata Osowska podczas prezentacji

Prezentacja dotyczyła kluczowych ról, jakie współczesne instytucje kultury odgrywają w miastach, wykraczając poza tradycyjną edukację. Dr Osowska pokazała, iż wspierają one mieszkańców na wielu wymiarach – od stymulowania intelektu i rozbudzania wrażliwości na kulturę przez rozwój emocjonalny i samopoznanie, aż po pracę z ciałem i kształtowanie tożsamości.

Droga do wysokiej jakości życia wiedzie m. in. przez gotowość do uczenia się przez całe życie. najważniejsze jest, by tę ideę traktować holistycznie jako nie tylko poszerzanie kompetencji, ale ogólny wielowymiarowy rozwój ludzi i całych wspólnot.

Wyniki badania pokazują, iż instytucje kultury wspierają mieszkańców miast w sposób wielowymiarowy – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i wspólnotowym. Mają realny wpływ na jakość życia w miastach, wzmacniając włączenie społeczne, gotowość do zmian oraz ogólny dobrostan społeczności.

— dr Małgorzata Osowska

Udział w konferencji był okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania nowych kontaktów oraz zebrania inspiracji i rekomendacji do dalszych działań badawczych i wdrożeniowych.

Konferencja „Liveable Cities” dała nam nową energię, cenne rekomendacje i inspiracje do dalszych działań i publikacji!

  • Badamy i rozwijamy tematykę wpływu przestrzeni miejskiej na zdolność i gotowość do uczenia się dorosłych mieszkańców.
  • Wspieramy interdyscyplinarność i inkluzywność – integrujemy różne perspektywy badawcze, z uwzględnieniem ekologii, partycypacji, dobrostanu i równości.
  • Wykorzystujemy miasta jako laboratoria edukacyjne – źródła wiedzy i inspiracji dla praktyk edukacyjnych.
  • Dzielimy się doświadczeniem z innowacyjnych praktyk badawczych – np. spacerów badawczych w środowisku naukowym w kraju i za granicą.

Publikacje nt. uczenia się w miastach, autorstwa dr Małgorzaty Osowskiej i dr Heleny Jędrzejczak:

  • Miasto, w którym się uczę
  • Małe miasta wobec wyzwań idei uczenia się przez całe życie

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału