Liczba rejestracji aut osobowych z wtyczką wzrosła o 65% r/r w I-V 2025

10 godzin temu

Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 65% r/r do 28 278 pojazdów w okresie styczeń-maj 2025 r., wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w I-V br. 13 114 szt. i wzrosła o 50% r/r, a hybryd plug-in – 15 164 szt., co oznacza wzrost o 80% r/r.

Według danych z końca maja 2025 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 94 275 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze pięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 14 015 szt., czyli o 46% r/r, podano.

„Pod koniec maja 2025 r. po polskich drogach jeździło 170 713 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 85 300 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 85 413 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 006 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 25 074 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 096 799 szt.” – czytamy w komunikacie.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 574 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1481 szt., zaś wodorowe – 93 szt.).

Pod koniec maja 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9 814 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 33% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, podano także.

„Bardzo dobrą wiadomością jest uruchomienie naboru wniosków do programu wsparcia zakupu pojazdów ciężarowych. Pierwsze tygodnie pokazały wprawdzie, iż w programie trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany, ale cieszy fakt, iż nasi przewoźnicy wreszcie będą mogli konkurować z przewoźnikami z innych krajów, gdzie takie dopłaty funkcjonują od dłuższego czasu. Warto też wspomnieć o dużym zainteresowaniu programami dopłat do infrastruktury i ładowarek dedykowanych pojazdom ciężarowym, bo – co zawsze podkreślamy – bez nich nie będzie sukcesu w przechodzeniu na zeroemisyjny transport. Wyczekiwane uruchomienie obu programów tj. 'NaszEauto’ oraz wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych to duża satysfakcja i efekt wielomiesięcznych, a może choćby kilkuletnich zabiegów PZPM nad wprowadzeniem dopłat w tych obszarach” – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

„Biorąc pod uwagę ostatnie zapowiedzi administracji centralnej, z jednej strony cieszy zapowiedź realizacji jednego z kluczowych postulatów PSNM, czyli rozszerzenia programu 'NaszEauto’ o pojazdy kategorii N1, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój komercyjnego, zeroemisyjnego transportu w Polsce. Z drugiej strony z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy plany ograniczenia budżetu programu – zapowiedź ta została sformułowana bez uprzednich konsultacji z przedstawicielami rynku oraz bez przeprowadzenia pogłębionej analizy realnych możliwości absorpcji pierwotnie zakładanych środków. Od początku br. dostrzegamy dynamiczny wzrost zainteresowania Polaków samochodami elektrycznymi. Obowiązujący program wsparcia, dzięki podjęciu szeregu działań popularyzujących ze strony branży, zaczął przynosić wymierne efekty. Branża wyraża gotowość do współpracy z administracją publiczną w celu wspólnej i rzetelnej oceny możliwości optymalnego wykorzystania dostępnego budżetu programu. Mamy nadzieję, iż ewentualne zmiany w jego finansowaniu będą poprzedzone otwartym dialogiem z sektorem” – dodał dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą w tej chwili 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału