O planowanym przeprowadzeniu kolejnych zwolnień grupowych, będąca w restrukturyzacji spółka PKP Cargo poinformowała w ubiegłym tygodniu. Wskazała wówczas, iż mogą one objąć do 2429 osób w różnych grupach zawodowych. W tym roku, do końca lipca, pracę miałoby tracić do 1041 pracowników, a w przyszłym, do końca września - do 1388.
Zwolnienia w PKP Cargo. Związkowcy szukają pomocy
Reakcją na ten komunikat było wystosowanie przez NSZZ Solidarność PKP Cargo pisma do prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Donalda Tuska. Związkowcy podkreślili w nim, iż z "ogromnym niepokojem" przyjęli zapowiedź zwolnień. I zaapelowali o podjęcie koniecznych działań, by do redukcji miejsc pracy nie doszło.Reklama
“Osłabienie PKP Cargo otworzy drogę dla przewoźników z innych państw do przejęcia kluczowych zadań transportowych” - argumentowali autorzy listu. W piśmie do prezydenta Dudy podkreślili, iż w ich ocenie stanowi to “realne zagrożenie dla polskiej suwerenności gospodarczej i bezpieczeństwa”. Zaapelowali o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków do zatrzymania procesu zwolnień. Poprosili też prezydenta o znalezienie alternatywnego rozwiązania, które pozwoli utrzymać pracowników.
W piśmie do premiera Donalda Tuska zapytali zaś jakie alternatywne, restrukturyzacyjne rozwiązania do masowych zwolnień bierze pod uwagę rząd, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP Cargo. "W obliczu kryzysu w PKP Cargo, czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?" - pytają premiera związkowcy.
Wizja grupowych zwolnień w PKP Cargo
Według nich, realny wpływ na funkcjonowanie i podejmowanie decyzji w PKP Cargo ma PKP S.A. Związkowcy przypominają, iż jest to spółka akcyjna notowana na GPW, w której PKP S.A ma pakiet 33,01 proc. akcji. Pytają, czy rząd jako właściciel PKP S.A. dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też "proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku". Zdaniem związkowców, należy wesprzeć spółkę w niezbędnych inwestycjach. Trzeba też opracować i wdrożyć strategię PKP Cargo, która zapewniłaby firmie finansową stabilność i konkurencyjność.
W oświadczeniu przesłanym w ubiegłym tygodniu PAP, zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo w restrukturyzacji Izabela Skonieczna-Powałka zwróciła uwagę, iż informacja o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych musi zostać opublikowana przed złożeniem Planu Restrukturyzacji, jeżeli rozważane jest, żeby były one jego elementem. "Nie oznacza to, iż zwolnienia grupowe zostaną przeprowadzone w takim kształcie jak przedstawiono w informacji o ich zamiarze. Przedstawiona informacja jest najbardziej pesymistycznym scenariuszem przeprowadzenia zwolnień grupowych" - zapewniała Skonieczna-Powałka.