Sporo spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych można załatwić przez internet, ale nie zawsze jest to proste. Obecna Platforma Usług Elektronicznych oferuje dostęp do wielu dokumentów oraz wniosków, ale bywa mało intuicyjna i trudna w obsłudze. Konto na PUE ZUS pozwala ci przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi, zadawać pytania oraz umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.
REKLAMA
Zobacz wideo Dwa wielkie mity o ZUS. "To się nazywa społeczeństwo, nie piramida finansowa"
Koniec z PUE ZUS. Już niedługo zacznie działać eZUS
Z PUE mogą korzystać osoby ubezpieczone, płatnicy składek, świadczeniobiorcy (np. emeryci i renciści), lekarze, komornicy oraz przedsiębiorcy turystyczni. Teraz ZUS szykuje prawdziwą rewolucję. Platforma Usług Elektronicznych ma zniknąć, a jej miejsce zajmie nowy portal eZUS, który już powoli jest wdrażany. Jest to odpowiedź na potrzeby rosnącej liczby użytkowników usług elektronicznych.
Pierwsze zmiany zostały wprowadzone w sierpniu 2024 roku. Pojawiła się nowa nazwa portalu (eZUS) oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Jeszcze przed końcem tego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych planuje kolejne modyfikacje: prosta nawigacja, intuicyjny interfejs oraz funkcje dostosowane do potrzeb różnych grup klientów. To właśnie nawigacja na stronie jest w tej chwili najbardziej dokuczliwa, więc głównym celem jest jej poprawienie.
ZUSFot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl
Zmiany w ZUS. Klienci mają powody do radości
Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji: saldo, e-ZLA, sprawy płatnika, wiadomości, kalendarz wizyt. - Chodzi o to, żeby łatwiej można było dotrzeć do tego, czego klient poszukuje. Pierwszy widok ma dawać szybki dostęp do najważniejszych danych. Ten widok będzie można dostosować do indywidualnych potrzeb. Chcemy, by portal był intuicyjny i elastyczny - powiedziała dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami w ZUS Magdalena Mazur-Wolak w rozmowie z biznes.interia.pl. jeżeli chodzi o obsługę wniosków, przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator. Dzięki paskowi postępu klient będzie widział, na jakim etapie w tej chwili się znajduje. Wszystkie modyfikacje mają wejść w życie w grudniu, w tej chwili realizowane są testy. To jednak nie koniec zmian.
- Pracujemy też nad aplikacją mobilną dla płatników składek. Planujemy jej udostępnienie w pierwszej połowie 2026 roku. Aplikacja będzie zawierać najczęściej używane funkcje, m.in. wizualizację salda, informacje o zwolnieniach lekarskich pracowników, możliwość wysyłania niektórych dokumentów oraz generowania zaświadczeń - poinformowała Mazur-Wolak. Przez aplikację będzie można składać wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu, wniosek o rozliczenie konta płatnika składek (RD-3), wniosek o zaświadczenie A1 dla tych, którzy wyjeżdżają za granicę lub wysyłają pracowników oraz zgłoszenie umowy o dzieło. - Z aplikacji użytkownik będzie mógł zadzwonić do ZUS jako klient uwierzytelniony, co pozwoli mu ominąć kolejkę. Będzie też możliwość umawiania wizyt, zarówno telefonicznych, jak i stacjonarnych. W kolejnym etapie planujemy wdrożyć płatności mobilne. jeżeli użytkownik zobaczy niedopłatę, będzie mógł ją od razu uregulować online w taki sposób, jak w sklepach internetowych, np. dzięki BLIK-a czy innych form płatności - dodała dyrektorka.

6 dni temu





![Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?](https://g.infor.pl/p/_files/38933000/prezydent-karol-nawrocki-podpisanie-ustawa-godna-emerytura-38932746.jpg)