
Z raportu „Barometr Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, iż 55,7 proc. polskich firm korzysta z elastycznych form zatrudnienia – takich jak zdalna praca, elastyczne godziny czy umowy cywilnoprawne.
Najczęściej stosują je firmy z branży usługowej, transportu i logistyki (64,6 proc.), a najrzadziej sektor publiczny (47,1 proc.).
Elastyczne zatrudnienie niesie jednak także wyzwania:
- 27,8 proc. firm odczuwa niższe zaangażowanie pracowników,
- tyle samo wskazuje na zwiększoną rotację,
- 26,1 proc. ma trudności z rekrutacją kandydatów zainteresowanych takim modelem,
- 25,9 proc. – z integracją zespołów, zwłaszcza w dużych firmach.
- ponad 19 proc. wskazuje na większe obciążenie działów HR.
Z drugiej strony, elastyczność jest dobrze oceniana przez pracowników, zwłaszcza młodsze pokolenia:
- 32,7 proc. uważa, iż ułatwia zdobywanie doświadczenia,
- 31,5 proc. – iż lepiej dopasowuje pracę do indywidualnych potrzeb.
- otwartość na elastyczne godziny pracy zadeklarowało 36,2 proc. respondentów, a 28 proc. byłoby gotowe na zmianę stanowiska lub zakresu obowiązków.