Po raz kolejny warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa „Bródno” otrzymała nominację do tytułu Symbol Polskiej Spółdzielczości 2025, nagrody przyznawanej każdego roku najlepszym spółdzielniom w Polsce. Jednym z wyznaczników do nominacji był sposób zarządzania majątkiem członków. Rada Nadzorcza oraz Zarząd SM „Bródno” robią to znakomicie.
Ponad 36 mln zł na remonty
Większość zasobów SM „Bródno” ma kilkadziesiąt lat, a Zarząd dba o komfort w budynkach. Na bieżąco prowadzone są remonty. Wydatki na nie przekraczają 36 mln zł, co pokazuje skalę nakładów i ogrom prac niezbędnych do wykonania.
– Nieustająca, bieżąca analiza i optymalizacja kosztów w związku z drastycznie rosnącymi opłatami – szczególnie tymi niezależnymi od spółdzielni, ale także w obszarze usług konserwacji i obsługi budynków – to rzecz najważniejsza. Uwzględniając obecną sytuację związaną z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, ze znacznymi podwyżkami materiałów, zauważalnym brakiem pracowników budowlanych oraz pamiętając, iż wzrosła płaca minimalna, widzimy, iż plany z tego roku mogą być trudne w realizacji. Wszystko to, o czym wspomniałem, odbija się w wycenach prac konserwacyjnych i remontowych oferentów uczestniczących w organizowanych przetargach na roboty i dostawy. Zaczynamy coraz częściej uzyskiwać oferty dużo powyżej naszych kalkulacji z planów finansowych i uwzględnionych przewidywań – mówi Sławomir Antonik, prezes Zarządu SM „Bródno”.

Sprawa pilna: grunty
Sprawą niezwykle istotną jest regulacja stanu prawnego gruntów znajdujących się w posiadaniu spółdzielni. To jedynie ona, jako władająca w imieniu swoich członków (na dzień 5 grudnia 1990 roku), jest uprawniona do uzyskania prawa wieczystego użytkowania albo własności gruntów zabudowanych budynkami zrealizowanymi ze środków własnych. Dopiero po potwierdzeniu uzyskania tych praw możliwe stanie się uwłaszczenie członków. W związku z brakiem zakończenia jakichkolwiek postępowań w zakresie regulacji stanów prawnych, Zarząd, przy akceptacji Rady Nadzorczej, podjął decyzję o wszczęciu postępowań prawnych prowadzących do rozstrzygnięcia słuszności roszczeń członków spółdzielni. Spółdzielnia złożyła pozew przeciwko Miastu Stołecznemu Warszawa o zobowiązanie do złożenia oświadczenia woli o ustanowienie na rzecz spółdzielni użytkowania wieczystego części gruntów, bez konieczności uiszczania pierwszej opłaty oraz o nieodpłatne przeniesienie własności budynków znajdujących się na tych gruntach.
Nagrody za konkretne działania
Obecne władze spółdzielni dostrzegają olbrzymi wpływ na życie i integrację lokalnej społeczności, dlatego rokrocznie rozszerzają ofertę zajęć dla mieszkańców. Mocnym fundamentem tej działalności jest baza, czyli dziewięć dedykowanych do tego celu placówek mieszczących się na terenie całej spółdzielni. Działalność społeczno-wychowawcza prowadzona jest w kilku lokalizacjach. Na Osiedlu „Kondratowicza” działa Spółdzielczy Dom Kultury „Lira”, Modelarnia Lotnicza i Klub Seniora „Uśmiech”. Na Osiedlu „Toruńska” funkcjonują Klub „Junona” i Klub Seniora „Relaks”. Na Osiedlu „Wysockiego” prowadzone są Spółdzielczy Dom Kultury „Jowisz” i Klub Seniora, zaś na Osiedlu „Podgrodzie” działalność skupia się w ramach Klubu „Podgrodzie” oraz Klubu Seniora „Podgrodzie”.
W ramach działalności oświatowo-kulturalnej w klubach działają różnorodne, stałe sekcje zainteresowań, takie jak: nauka gry na instrumentach, zajęcia plastyczne, kursy języków obcych, zajęcia taneczne, gimnastyka rekreacyjna, aerobic, zumba, Akademia Kung – FU, zajęcia pilates, joga i judo, zajęcia akrobatyczne, tenis stołowy, sekcja modelarska. W klubach prowadzone są akcje „Zima i Lato w mieście”, włączone także w organizowany centralnie Festyn Bródnowski. Placówki prowadzą także imprezy okolicznościowe i świąteczne dla ubogich oraz samotnych członków spółdzielni. Sam Zarząd organizuje dodatkowo różnego rodzaju imprezy, wspiera też lokalne akcje charytatywne.
Od 35 lat spółdzielnia wydaje bezpłatny miesięcznik, początkowo pod nazwą „Aktualności Bródnowskie”, w tej chwili „Nasze Bródno”. Miesięcznik ukazuje się w nakładzie 5000 egzemplarzy, jest dostępny w biurze Zarządu, administracjach osiedli, placówkach oświatowo-kulturalnych. Większa część nakładu rozprowadzana jest bezpośrednio w budynkach mieszkalnych.

Sławomir Antonik, prezes zarządu SM „Bródno”:
– Uregulowanie prawne gruntów jest niezwykle ważne ze względu na tak długie oczekiwanie naszych członków, a także z uwagi na plany inwestycyjne spółdzielni. Chcemy budować, jeżeli tak zdecydują członkowie. Mamy pomysł, gdzie; mamy fachowców. Ogranicza nas brak regulacji. Będziemy z uwagą śledzić, co dzieje się w kwestii bródnowskich gruntów. W tej spółdzielni jest sporo zapału i kreatywności. Ufamy, iż nie zostaną one zgaszone przez ciągnące się w nieskończoność kwestie regulacji.