KPO: Oświadczenia turystycznych Izb Gospodarczych

1 dzień temu

Nie roztrzygając o słusznosci i zasadności fali ataków dotyczących finansowania z KPO w sektorze HORECA publikujemy oswiadczenia Izb Gospodarczych sektora branzy turystycznej.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

Wobec fali medialnego hejtu, jaka się wylewa na branżę HoReCa w związku z programem KPO, jak również nieodpowiedzialnych wypowiedzi niektórych polityków, sugerujących cwaniactwo hotelarzy i restauratorów, IGHP stanowczo protestuje przeciwko takim praktykom i wskazuje na konieczność zmiany złej legislacji regulującej dotacje, powodującej nieracjonalne rozdawanie pomocy publicznej. Hotelarze nie odpowiadają za jakość programów i regulaminów, na podstawie których występują o dofinansowanie swoich projektów, zwłaszcza iż nikt nie słuchał naszych zastrzeżeń zgłaszanych od 5 lat do programu KPO.

W trakcie prac nad Krajowym Planem Odbudowy (w latach 2020 i 2021) IGHP wielokrotnie przedstawiała wicepremierowi, ministrom i prezydentowi RP koncepcję postcovidowej odbudowy hotelarstwa. Domagaliśmy się finansowania z KPO modernizacji hoteli oraz inwestycji spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju. Krytykowaliśmy błędne założenia projektu, prowadzące wyłącznie do promowania dywersyfikacji działalności. Przestrzegaliśmy, iż „promowanie zmiany profilu działalności grozi zredukowaniem aktywności przedsiębiorstwa na jego własnym rynku i na pewno nie doprowadzi do zwiększenia jego odporności ani konkurencyjności, a zbyt rozproszone lub co gorsza, nietrafione rozszerzenie profilu działalności, może dać skutek odwrotny do zamierzonego”. Krytykowaliśmy też mikroskopijną wartość planowanej pomocy, zarówno w stosunku do poniesionych strat, jak i do udziału branży w PKB.

Na niewłaściwe założenia programu PARP wsparcia branży HoReCa z KPO wskazywaliśmy również w dniu 07.05.2025 r. podczas posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej do spraw turystyki.

Z ubolewaniem stwierdzamy, iż polska klasa polityczna nie rozumie turystyki i hotelarstwa, ani nie ma pomysłu, jak rozwinąć sektor, który dostarcza ponad 5% PKB i zapewnia milion miejsc pracy. Od lat z przykrością odnotowujemy brak zainteresowania rządu konstruktywnym dialogiem z samorządem gospodarczym na temat systemowego wspierania takich inwestycji w turystykę, które trwale i wydatnie przyspieszą wzrost gospodarczy Polski.

Jednocześnie niezmiennie potwierdzamy stałą gotowość zaangażowania IGHP do współpracy na rzecz dynamicznego rozwoju konkurencyjnej, zrównoważonej i bezpiecznej turystyki.

Polskie Hotele Niezależne

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) został zatwierdzony przez Komisję Europejską 1 czerwca 2022 r. Następnie 27 czerwca 2023 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) podpisała porozumienie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej na realizację działania „Inwestycje w dywersyfikację (słowo klucz programu!) działalności sektora HoReCa”.

Program wspiera mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży hotelarskiej, gastronomicznej i turystycznej w dywersyfikacji działalności oraz dostosowaniu się do nowych realiów rynkowych. Regulamin jasno określał zasady uczestnictwa w programie.

Nabór wniosków został ogłoszony dopiero w czerwcu 2024 r. i trwał do października 2024 r. Beneficjenci mają czas na realizację zadań do stycznia 2026 r.

Łącznie w naborach złożono ponad 13 000 wniosków a zawarto tylko 3005 umów na kwotę 1,2 mld zł, z czego do tej pory wypłacono/zrefundowano jedynie ok 110 mln zł.

Ocenę tych danych pozostawiam Państwu.

Każdy projekt przeszedł rygorystyczny wieloetapowy proces oceny formalnej, merytorycznej i finansowej. Beneficjenci zobowiązani są do wniesienia wkładu własnego, co oznacza realne ryzyko finansowe po stronie przedsiębiorców. Wypłata dotacji ma charakter wyłącznie refundacji poniesionych wydatków po uprzedniej kontroli. Ryzyko finansowe realizacji projektu z możliwością zagrożenia braku zwrotu pozostaje po stronie przedsiębiorcy.

Nieuzasadniony hejt i medialny zamęt prowadzi do wstrzymania refundacji już zrealizowanych projektów co w znaczny sposób pogłębi problemy płynnościowe wielu firm.

Fundacja Polskie Hotele Niezależne zrzeszająca polski biznes, rodzime, wyjątkowe polskie hotele i obiekty noclegowe z całej Polski wyraża zdecydowany sprzeciw wobec fali jednostronnych, krzywdzących ocen oraz medialnego hejtu.

Jako branża spotkaliśmy się z falą publicznego potępienia, a zapominamy o ocenie realnego wpływu zrealizowanych projektów na gospodarkę czy rozwój lokalnych społeczności.

Pragniemy podkreślić, iż fala hejtu oraz nieodpowiedzialne publikowanie niesprawdzonych, powierzchownych, opartych na emocjach informacji, podważają zaufanie społeczeństwa do przedsiębiorców, a z drugiej strony – zaufanie samych przedsiębiorców do instytucji państwa oraz fundamentów prawa.

Tego rodzaju działania prowadzą do trwałej utraty reputacji firm w oczach gości, klientów i partnerów biznesowych, co w połączeniu z erozją zaufania do systemu zniechęca przedsiębiorczych do podejmowania nowych wyzwań, nowych inwestycji, a co za tym idzie do tworzenia kolejnych nowych miejsc pracy.

Skutki takich działań mogą być dotkliwe: pogorszenie płynności finansowej przedsiębiorstw utrata miejsc pracy oraz przede wszystkim poważne osłabienie całego sektora HoReCa.

Turystyka i HoReCa to nie margines gospodarki, to ponad 1 mln miejsc pracy i jego udział w PKB szacowany na ok 5 procent.

Fundacja Polskich Hoteli Niezależnych stanowczo apeluje o, zaprzestanie działań, które destabilizują sektor HoReCa, podważają zaufanie do instytucji państwowych, szkodzą wizerunkowi polskiej przedsiębiorczości i polskiej turystyce.

Sprzeciwiamy się wykorzystywaniu branży HoReCa do celów rozgrywek politycznych.

Nie godzimy się na narrację, która sprowadza całe nasze środowisko do sensacyjnego nagłówka.

Sektor MŚP do którego należy rówież HoReCa jest fundamentem polskiej gospodarki, to sektor który jest kluczowym pracodawcą.

Ocena ewentualnych nieprawidłowości jest wyłączną kompetencją służb kontrolnych, a wyroki mogą wydawać jedynie sądy!

Ela Lendo
Prezes Zarządu Polskich Hoteli Niezależnych

Polska Izba Turystyki

Szanowny Panie Premierze,

w ostatnich dniach ujawniono przypadki rzekomo kontrowersyjnych projektów zakwalifikowanych do wsparcia z KPO w komponencie HoReCa, co – według doniesień medialnych i opinii części polityków – budzi poważne wątpliwości co do zgodności części z nich z celami programu.

Turystyka jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki, generującą miliardowe przychody i wspierającą rozwój regionów. w tej chwili zatrudnia ponad 900 tysięcy osób, a do końca 2025 roku liczba ta może zbliżyć się do miliona. Odpowiedzialne i efektywne wydatkowanie środków KPO ma zatem strategiczne znaczenie.

Dla przypomnienia – sektor HoReCa był najbardziej dotknięty skutkami pandemii COVID-19, ponosząc największe straty, a tysiącom firm zagroziła upadłość. Środki z KPO w ramach tego komponentu miały wspierać inwestycje mikro-, małych i średnich przedsiębiorców działających w sektorach HoReCa, turystyki i kultury. Celem było wsparcie dywersyfikacji działalności, ograniczenie sezonowości i zwiększenie odporności branży na przyszłe kryzysy.

Już na etapie konsultacji Polska Izba Turystyki wraz z innymi organizacjami branżowymi wskazywała na potrzebę:

  1. wprowadzenia precyzyjnych kryteriów oceny projektów,
  2. zapewnienia mechanizmów kierujących wsparcie bezpośrednio do sektora HoReCa,
  3. priorytetowego traktowania najbardziej poszkodowanych przedsiębiorców,
  4. wykluczenia kosztów o marginalnym związku z turystyką,
  5. unikania finansowania inwestycji pozornie innowacyjnych, które nie poprawiają realnie kondycji sektora.

Zdecydowanie potępiamy ewentualne nadużycia i wszelkie wydatki niezgodne z celami programu. Każda złotówka z funduszy publicznych powinna realnie wzmacniać odporność i konkurencyjność branży. Oczekujemy konsekwentnego egzekwowania prawa – odmowy refundowania, rozwiązywania umów, żądania zwrotu środków i wykluczania beneficjentów w razie stwierdzenia naruszeń.

Jednocześnie solidaryzujemy się z uczciwymi przedsiębiorcami, którzy w dobrej wierze inwestują w rozwój, cyfryzację i dywersyfikację oferty. Każdy złożony wniosek podlegał szczegółowej ocenie formalnej, merytorycznej i finansowej. Przedsiębiorcy zostali pozytywnie ocenieni przez operatorów wyznaczonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zainwestowali własne środki i podjęli ryzyko realizacji przedsięwzięcia. Nie można ich obarczać konsekwencjami błędów wynikających z wadliwych założeń lub niewłaściwie sformułowanych kryteriów naboru – jeżeli takie rzeczywiście miały miejsce, należy je rzetelnie zweryfikować.

Dlatego apelujemy, aby w obecnej debacie nie „wylewać dziecka z kąpielą” – nie wolno tracić z oczu podstawowego celu KPO, a szczególnie komponentu turystycznego. Program ten, jeżeli jest adekwatnie realizowany, realnie wzmacnia gospodarkę, tworzy miejsca pracy i zwiększa konkurencyjność polskiej turystyki. Nie można ulegać fali hejtu, uproszczeniom, populizmowi i demagogicznym narracjom, które prowadzą do powszechnego potępienia KPO jako całości, podczas gdy w istocie przynosi on znaczące korzyści dla rozwoju kraju. Kwestionuje się dziś np. wydatki na zakup ekspresów do kawy – podstawowego wyposażenia każdej restauracji czy kawiarni, jachtów, które są naturalnym elementem infrastruktury obiektów turystycznych nad jeziorami, saun będących wyposażeniem hoteli czy maszyn do lodów. Takie uproszczenia fałszują obraz rzeczywistości, szkodzą uczciwym przedsiębiorcom i nie mają w dzisiejszych czasach nic wspólnego ze zbędnym luksusem.

Wnosimy o pełną transparentność – publikację kryteriów oceny, uzasadnień merytorycznych, listy projektów objętych kontrolą i wyników tych kontroli w ustandaryzowanej formie. Apelujemy także o kontrolę i pełne wyjaśnienie przyczyn odrzucenia wniosków. Zdaniem Polskiej Izby Turystyki wiele z nich zasługiwało na wsparcie, a zostały odrzucone z niejasnych powodów, w tym w wyniku zmiany zasad już po dokonanej ocenie przez operatora.

Z ubolewaniem zauważamy, iż część obecnej debaty medialnej koncentruje się na emocjach i uproszczeniach. Apelujemy, by przedstawiciele Rządu RP wypowiadali się w sposób rzetelny i merytoryczny, co pozwoli odbudować zaufanie do przedsiębiorców i programu KPO.

Jednocześnie wzywamy do lepszej komunikacji rządu z przedsiębiorcami i systematycznego wsłuchiwania się w głos branży. Tylko otwarty dialog, szybka reakcja na sygnały z rynku i partnerskie podejście pozwolą wypracować rozwiązania, które będą służyć zarówno gospodarce, jak i interesowi społecznemu.

Z wyrazami szacunku

Paweł Niewiadomski
Prezes Polskiej Izby Turystyki

Idź do oryginalnego materiału