
Nie zamierzam wam tu pisać o samej awarii (potężnej) chmury AWS (Amazon Web Services). Ona już się wydarzyła, przetworzyły ją serwisy medialne, ale niekiedy konsekwencje mogą być… zaskakujące. To jedna z takich historii.
Ostatnia, szeroko opisywana awaria klastra Amazon Web Services (AWS) US-EAST-1 miała niecodzienne i bolesne skutki dla amerykańskich posiadaczy luksusowych „inteligentnych łóżek” marki Eight Sleep. Jak informują dziennikarze serwisu 404 Media użytkownicy wartego tysiące dolarów sprzętu obudzili się w środku nocy tylko po to, by odkryć, iż ich łóżka albo zablokowały się w pozycji siedzącej, albo zaczęły ich ogrzewać bez możliwości wyłączenia. Problem? Brak trybu offline.
Inteligentne łóżka Eight Sleep, których ceny zaczynają się od 2700 dolarów (plus miesięczny abonament w wysokości od 17 do 33 dolarów), oferują zaawansowane funkcje: śledzenie snu, automatyczne chłodzenie i podgrzewanie czy zmianę pozycji materaca. Jak informuje 404Media, wszystkie te funkcje są całkowicie zależne od połączenia z chmurą (!). Gdy serwery AWS przestały odpowiadać, łóżka stały się bezużyteczne. To jest tak absurdalne, iż musiałem się z Wami tym podzielić.
W mediach społecznościowych, głównie na Reddicie i X (dawniej Twitter), pojawiły się dziesiątki skarg. „Wygląda na to, iż gdy pada mi internet, moje łóżko też postanawia strajkować” – pisał jeden z użytkowników. Inny komentował: „Mój pod [moduł sterujący – red.] ustawił się na +5 i pocę się, bo nie mogę tego zmniejszyć ani wyłączyć”. Z kolei prezenterka ESPN, Victoria Arlen, poinformowała, iż jej łóżko „kompletnie zwariowało” i musiała je siłą odłączyć od prądu.
Problem ujawnił fundamentalną słabość wielu urządzeń typu IoT (Internet Rzeczy): brak jakiejkolwiek funkcjonalności w trybie offline. Użytkownicy od dawna narzekali na ten aspekt, ale awaria AWS unaoczniła go w brutalny sposób. „Tryb »tylko online« jest nieakceptowalny” – grzmiał jeden z komentujących. Inny gorzko podsumował: „Kiedy Eight Sleep w końcu zbankrutuje, nasze łóżka staną się cegłami”. Słuszne spostrzeżenie, ale dla nabywców jakby trochę zbyt późne.
Prezes Eight Sleep, Matteo Franceschetti, publicznie przeprosił na X za „zakłócenie snu” i obiecał, iż firma pracuje nad „zabezpieczeniem” urządzeń przed podobnymi awariami w przyszłości. Jednak część użytkowników postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Jak informuje 404Media, na platformach Discord i GitHub istnieje już aktywna społeczność, która opracowała „jailbreak” modułu sterującego. Modyfikacja ta pozwala na przejęcie pełnej kontroli nad łóżkiem i jego funkcjami bez konieczności łączenia się z internetem.
Absurd projektowy ujawnił inwencję społeczności, to akurat pozytywne (choć ambitni członkowie społeczności rozwiązywali problem, którego w ogóle nie powinno być), ale w tym całym zamieszaniu umyka fakt, iż w coraz bardziej ucyfrowionym świecie tracimy powoli umiejętność robienia rzeczy, które po prostu powinny działać. Niezależnie od okoliczności, kondycji chmury, firmy, czy abonamentu…
iMag SmartHome 2/2023
Jeśli artykuł Awaria chmury AWS pokazała mroczną stronę inteligentnych domów nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.